Saturday 29 December 2012

His First Solid Food

Hello.

Ar Rayyan first solid food was on 25th dec 2012 sebab husband cuti time tu and we are excited to see his reaction.

Before bagi solid food, I did some readings jgk through webs, blogger, and info from friends yg dh ada experience. Agak confuse jugak. Some say this, some say that. Actually if we read overseas punya style, dh boleh bg from 4-6 months with few conditions yang we can assure our baby is ready enough to start their solid food. Even my mom pn bising jgk sbb lambat bagi since Im not sure is he ready or not.

Some people starts with fruits puree but I started with brown rice mix with white rice sebab tak nak sembelit. Alhamdulillah, ar rayyan tak sembelit. I bought blender brand philips yang boleh buat jus sekali. Later on, we can use the blender when ar rayyan can eat on his own. I use method yang goreng beras, then blend sampai halus jd tepung. It did saves some time but I dont really like the texture of it. Still boleh rasa biji biji halus tu jgk. But ar rayyan mmg suka makan nasi. Perut melayu.

Mom told me, masak bubur nasi mcm biasa then blend then tapis. Itu baru betul and baby akan cpt kenyang. So tomorrow I will start use that normal method utk buat porridge.

For this week bagi dia mkn 2 kali sehari je and next week dh boleh bg 3 kali sehari. Semalam I try give him pear puree. Yucks. He hates it. So terpaksa lah bagi bubur nasi. Makan nak laju je. Lambat bg marah lah dia.

Lps ni nk try bg banana pulak. Hopes he likes it.
Btw, giving your child solid food tak semestinye kene ikut rentak org lain. To get opinions are no harm but please remember, every baby is different. So our baby is unique.

The best way to get opinions for me, get from experienced people. Closest example, our mom. They raised us, so they must know so well about it. Orang dulu dulu tak ada teknologi canggih and lack of educations but they learn from experiences. Orang sekarang, semua dok belajar kat internet. End up, akan rasa menyesal and back to the roots, tanya org berpengalaman.

Example, ada org strictly ikut 4 days rule sbb takut anak alergi. But, Im not. Terpulang pada diri masing masing. Tapi, tak payah la sampai nak kondem kenapa tak ikut 4 days rule lah ape lah. Remember, lain org lain cara. Terpulang pada diri masing masing.

As for me, mcm kesian tgk anak mkn benda yg sama in 4 days. Even kita pun akan bosan. Apetah lagi budak kecik yg kita takkan faham bahasa dia sampai lah dia boleh bercakap dgn betul. Again, this is how I introduced my son for his solid food. Still, I need to monitor apa yang tak kena lepas dia makan sesuatu.

2 comments:

  1. Mak u pye cara sama dgn mak i!!! I totally agreeeee. Bc info dkt tenet boleh n apply if u want.tp if org lain xfolo mcm cara ko buat xyah la nk kecoh lak kan. Huhuh. I refer my mom je sng. Cuma add on certain things je la kot nt hehe. Good boy rayyan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. part nasi tu i rasa itu cara yg mmg plg works for baby. i buat pg td mmg rayyan kenyang sgt. df pn dia muak susu. means dia kenyang sgt. sbb over feed. hahaha.

      Delete

Got something to say?