Monday 21 January 2013

Raising Kids

Hello.

No. Im not going to give tips on how to raise kids. Or teach how. Because no one is perfect. Raising a child is a learning process for both side, you and your child. Agree? Anddddddddddddd, tak semua orang sama characternya. Agree?? No one is perfect. I repeat.

If our parents raised us in a way that we used to, of course lah we can learn something from them too right. Since I was a kid, I always told myself in some matters, I wont do this to my child just like my parents did to me. Why? Because I know the good/bad effects to me myself. Kadang kadang, apa kita rasa tak puas hati tak semestinya kita luahkan dkt our parents right. They are our parents. So, instead of luah, I took it in a good way. But make it as a reminder to myself for future, if I have a child, I will do this ..... and I wont do this ... to my child. Instead of using the same method like my parents did, perhaps I can alternate other methods without giving bad effects to my child. Sebab kita pernah rasa mcm mana and of course lah kalau boleh tak nak anak kita rasa mcm mana kita rasa kan. Faham? Pening? Lantak. 

Husband pernah cakap, nak ke kita ajar anak kita cara A tapi kita sendiri tak ikut cara A. Malah, bercampur aduk. Itu bukan teladan. Saya nak anak kita yang contohi kita. Nanti bila anak dah besar mesti dorg kata mama dgn abah ajar kita mcm ni, tapi dorang sendiri tak buat mcm ni. Once kita perbaiki diri kita insyaAllah kita pun akan jadi lebih baik, insyaAllah anak anak kita pn akan amek input yg baik tu. Lebih kurang mcm tu lah husband cakap. Make sense.Walaupuuuuuunnnnnn berdas das jgk lah smpi panas telinga ni. Hehehe. Semuaaaaaaaaaaaa parents nak kan yang terbaik untuk anak masing masing. Kalau boleh, tak nak langsung anak anak ada inherit sifat negatif kita kan. Kalau boleh nak dorg ada sifat positif je. 

Right now, my son is absorbing what me and husband did. When I clap my hands, he will open his hands and see what I'm doing. When my SIL is coughing, he will cough too. Kadang kadang tak perasan, aku campak je mainan dia atas sofa. And when I see his eyes are watching me, rasa macam oh oh. Afraid he might throw his toys after this just like what I did. Sebab skrg dia dlm proses absorbing. Macam sponge. Hehehe. My bad lah, sebab main campak campak je. Kadang-kadang bila husband berborak dgn kwn2 dia pun (you know lah how guys talk kan) tak pasal pasal aku kena pasang telinga bila dia tengah pegang rayyan. Rayyan mmg tak reti cakap lagi but he can hear. So those the f word ka b word ka ape ka semua nye kena ehem ehem sebelum husband tercakap or kawan2 husband cakap. Nasib kwn2 husband jenis faham aku ni mcm mana. They smoke, but they wont smoke around me and my baby. Itu cari sound berdas2 je nanti. 

Im still learning, to be a good mother. Selain bagi contoh yg terbaik kat anak, haruslah diri sendiri pun berubah. Jangan hipokrit sudah. Setiap parents cara didikan tak sama. You cant expect parents A teach  the same like parents B did. And the way we raise our kids, the environment and etc, are not the same. So please understand this is a learning process for both parties. Jangan terikut sangat dgn video tips. Kena tgk kemampuan diri sendiri di mana pada saat ini. 

You can get lots of tips on how to raise a child from al quran and hadith for muslim. Cara Rasulullah S.A.W didik anak for an example. :) 


BTW, raising kids is too subjective for every person with their own points of views.


1 comment:

  1. hmm i risau coz i still throw bad words kdg2..nt confirm KR lps tu sound. "mama,hannah tu dgr..".. guilty gila.agree with ur points. nk anak jd yg baik2 je tp kite pn kene la sama praktikkan.uhuuhu. i pn still kne byk bljr lg huhu

    ReplyDelete

Got something to say?